Mijn kind heeft een vol hoofd

23 June 2016

Zegt jouw kind wel eens dat zijn hoofd vol is of dat het zo druk is in zijn hoofd? En merk je dat het dan even teveel is voor jouw kind? Graag wil je je kind helpen om zijn hoofd weer leeg te krijgen of beter nog: een vol hoofd te voorkomen. Lees hier hoe je jouw kind helpt met zijn volle hoofd!

Hoe merk ik of mijn kind een vol hoofd heeft?

Als je kind een vol hoofd heeft, kan het klagen over hoofdpijn en moe zijn. Je kind kan ook juist onrustig en druk worden, wiebelen en friemelen. Als je kind overprikkeld is, wordt het soms allemaal even teveel voor je kind waardoor het niets meer wil of juist geen rem heeft. Vragen die je stelt of dingen die je zegt, komen niet meer binnen. Je kind kan letterlijk zijn handen voor zijn oren doen, boos worden of gaan huilen. Je kunt merken dat je kind ’s avonds moeilijk in slaap komt en ’s morgens niet uitgerust wakker wordt.

Lees ook: Mijn kind trekt zich alles aan

Hoe komt mijn kind aan een vol hoofd?

Er zijn meerdere oorzaken waardoor je kind een vol hoofd kan hebben:

  • Je kind is gevoelig. Indrukken, sfeer, gebeurtenissen, gevoelens van anderen komen meer binnen en je kind heeft tijd nodig om dit te verwerken. Als het zich niet voldoende kan terugtrekken en tot rust kan komen, raakt je kind overprikkeld.
  • Je kind is een beelddenker. De meeste mensen denken in woorden, maar kinderen die in beelden denken, maken overal een plaatje van. Doordat je kind veel fantasie heeft, is het snel afgeleid en kost het energie om zich te concentreren.
  • Je kind is creatief. Het heeft veel ideeën, het begint aan iets, maar maakt het niet af omdat het alweer met iets anders bezig is. Als je kind zijn creativiteit onvoldoende kwijt kan, blijven de ideeën in zijn hoofd en raakt zijn hoofd langzaam vol.
  • Je kind is bang om los te laten. Vanwege een groot verantwoordelijkheidsgevoel en perfectionisme kan je kind blijven nadenken over van alles, met een vol hoofd als gevolg.
  • Je kind heeft een andere informatieverwerking. Kinderen met autisme, AD(H)D en NLD hebben moeite om informatie te filteren. Hoogbegaafde en slimme kinderen blijven zoveel informatie opnemen dat ze zichzelf overprikkelen.

In onze training Vrolijk als een Dolfijn hebben we gemerkt dat als een kind inzicht krijgt in hoe hij zich voelt en herkent wanneer het teveel wordt, dit werkt om zichzelf tot rust te brengen.

Hoe je kind van zijn volle hoofd af komt

Nu je weet wat de oorzaak kan zijn van het volle hoofd van je kind, wil je waarschijnlijk vooral weten: hoe komt mijn kind hier weer vanaf? Of beter nog: hoe voorkom je een vol hoofd?

Je helpt je kind door rekening te houden met wat hem extra energie kost en zorgt voor een vol hoofd. Als je weet dat je kind gevoelig is, kun je hem helpen door zich af en toe even terug te trekken of prikkels te verminderen (zoals minder geluid, licht, warmte). Als school veel energie kost voor je kind om zich te concentreren, kun je met de leerkracht en je kind in gesprek gaan over een ander plekje, een koptelefoon, tussendoor een rondje lopen of op de gang werken.

Tips om jouw kind te helpen met zijn volle hoofd

Hoe ben je een vol hoofd voor en wat kun je doen als je kind klaagt over dat het zo druk is in zijn hoofd? Lees onderstaande tips en help jouw kind om een leger hoofd te krijgen:

  • Laat je kind zijn hoofd tekenen en vraag wat er allemaal in zijn hoofd zit. Kijk samen wat er uit zijn hoofd kan en ruim het hoofd op. Je kunt je kind een nieuwe tekening laten maken van zijn opgeruimde hoofd.
  • Zorg voor genoeg momenten van ontspanning en rust voor je kind. Ontspanningsoefeningen (zoek maar eens op internet of op Pinterest), een rustig muziekje aan, een stukje wandelen, je kind activiteiten laten ondernemen waar het energie van krijgt. Lees ook: 5 ontspanningsoefeningen kind.
  • Geef lichamelijke aandacht aan je kind op het moment dat zijn hoofd vol zit: een knuffel, masseren, in bad gaan of douchen, samen bewegen. Zo krijg je kind weer contact met zijn lichaam en kan het zijn onrust uiten.
  • Probeer prikkels zoveel mogelijk te verminderen als je kind hier last van heeft. Let bijvoorbeeld op harde geluiden, geuren, warmte, licht, kleding.
  • Zorg ervoor dat je kind zijn creativiteit en fantasie kwijt kan. Laat je kind tekenen, schilderen, een fantasieverhaal bedenken en schrijven, speel een toneelstuk, laat je kind iets ‘uitvinden’.
  • Sluit aan bij de taal van je kind. Denkt je kind in beelden? Praat dan in korte zinnen en geef duidelijke instructies.
  • Geef je kind ruimte om even alleen te zijn als het daar behoefte aan heeft. Het kan helpen om afspraken te maken over het spelen met andere kinderen, zo is het overzichtelijk voor je kind en kan hij zich voldoende terugtrekken.
  • Help je kind zijn aandacht te richten op wat er nu om hem heen gebeurt. Dus wat voel, zie, ruik, proef je op dit moment?
  • Maak een planning of lijstje als je kind behoefte heeft aan duidelijkheid en overzicht. Lees ook: tips kind overzicht en structuur bieden.
  • Ga aan de slag met het Vollehoofdenboek (vanaf 8 jaar). Dit is een leuk, kindvriendelijk werkboek wat je kind inzicht en erkenning kan geven in hoe het komt dat zijn hoofd soms zo vol zit.

Lees meer
Hulp bij vol hoofd van jouw kind

Heb jij al van alles geprobeerd om je kind te helpen, maar merk je dat zijn hoofd vol blijft zitten? Dan is de training Vrolijk als een Dolfijn iets voor jouw kind. Hierin krijgt je kind tools om zijn hoofd leeg te houden. Of het Ouderpakket waarin jij als ouder tips krijgt om jouw kind te helpen met zijn volle hoofd.

Stuur een e-mail of bel 085-4017182 voor meer informatie.

Mijn kind heeft een vol hoofd
4.5 door 51

Poster: Verlegenheid bij kinderenPoster: Vriendschappen bij kinderen
Volg ons op Facebook
Wij zijn Apetrots!

Contact

Heb je een vraag of wil je gratis kennismaken? Bel:

Mijn kind heeft een vol hoofd
4.5 door 51

085-4017182
Jouw kind ook Apetrots? Geef het op voor de training!
Jouw kind zelfverzekerd en weerbaar? Op maandag 12 november en donderdag 15 november start er een groepstraining voor 8-12 jaar! Je kind leert:
  • Hoe denk ik positief?
  • Wat wil ik zelf en wat voel ik?
  • Hoe kom ik voor mezelf op?
  • Hoe maak ik handig contact?
  • Hoe ontspan ik? En wat als ik boos ben?
  • En nog veel meer...