Help jouw kind positief te denken

16 februari 2015

Hoe denkt jouw kind over zichzelf? Denken dat het je wel lukt of dat het niet erg is als het een keer niet lukt, is soms best lastig. In dit blog lees je hoe je jouw kind kunt helpen om negatieve gedachten om te zetten naar positieve gedachten over zichzelf.

In drie stappen jouw kind positief leren denken

Je gedachten bepalen je gevoel. Dat is goed nieuws, want dan kun je er ook zelf voor zorgen dat je je beter gaat voelen. Door je negatieve gedachten om te zetten naar positieve gedachten. Lees hier meer over rode en groene gedachten.Vanaf ongeveer acht jaar kun je je kind helpen om te bedenken welke gedachte zorgt voor dat gevoel van boosheid, zenuwen, onzekerheid, angst, verdriet. Met onderstaande drie stappen leer je jouw kind positief te denken.

Lees ook: Wat als je kind negatief praat over zichzelf?

Stap 1 Uitleg over groene en rode gedachten

Geef je kind uitleg over de twee soorten gedachten. Dat kan met deze poster of door onderstaande uit te leggen:

  • Vertel dat er twee soorten gedachten zijn. Rode gedachten zorgen ervoor dat je je niet fijn voelt (je voelt je bijv. boos) en groene gedachten helpen om je ontspannen te voelen.
  • Laat je kind voorbeelden bedenken van rode en groene gedachten en bedenk samen of die gedachte zorgt voor een fijn gevoel.
  • Welke rode gedachten heeft jouw kind wel eens? Zet er een aantal op een rijtje en bedenk er groene gedachten voor in de plaats. Als het lastig is om dit zo te bedenken, kun je aan situaties denken waarin je kind boos of verdrietig is.

Stap 2 Toepassen in een situatie dat je kind boos of verdrietig is

In een situatie dat je kind boos of verdrietig is of een ander naar gevoel heeft, kun je samen onderzoeken welke gedachten ervoor zorgen dat je kind zich zo voelt:

  • Schrijf deze gedachten samen op. Zijn dit rode of groene gedachten?
  • Onderzoek samen of deze gedachten je kind helpen. Voel je je hierdoor fijn en doe/zeg je iets wat helpt?
  • Welke groene gedachte kun je bedenken in deze situatie die jou helpt?

Soms staat je kind hier helemaal niet voor open, omdat hij in zijn emoties zit. Lees hier hoe je dan kunt reageren.

Stap 3 Situaties voorkomen met groene gedachten

Sommige situaties kom je vaker tegen, bijvoorbeeld dat je kind niet wil stoppen met TV kijken en erg boos wordt als hij toch moet stoppen. Hoe je door positieve gedachten te hebben, kunt voorkomen dat je kind heftig reageert:

  • Schrijf samen een aantal groene gedachten op papier die jouw kind helpen in deze situatie hang deze op een zichtbare plek.
  • Laat je kind hardop groene gedachten tegen zichzelf zeggen die hem helpen.

Positieve groene gedachten bedenken in plaats van negatieve rode gedachten, is geen makkelijke opdracht. Geef je kind daarom de tijd om dit eigen te maken en help hem door steeds samen te oefenen.

Lees meer
Jouw kind positiever denken?

Denkt jouw kind vaak negatief (over zichzelf)? Dan is de weerbaarheidstraining kind 4-7 jaar of weerbaarheidstraining kind 8-12 jaar iets voor jouw kind. Of de individuele training Vrolijk als een Dolfijn.

Bel 085-4017182 of stuur een e-mail voor een gratis kennismakingsgesprek.

Download de gratis poster
Voel jezelf goed door positief te denken
Help jouw kind positief te denken
4.3 door 63

Hoe je gedachten je gevoel bepalenZo geef je complimenten die het zelfvertrouwen versterken
Volg ons op Facebook
Wij zijn Apetrots!

Contact

Heb je een vraag of wil je gratis kennismaken? Bel:

Help jouw kind positief te denken
4.3 door 63

085-4017182
Jouw kind ook Apetrots? Geef het op voor de training!
Jouw kind zelfverzekerd en weerbaar? Op maandag 12 november en donderdag 15 november start er een groepstraining voor 8-12 jaar! Je kind leert:
  • Hoe denk ik positief?
  • Wat wil ik zelf en wat voel ik?
  • Hoe kom ik voor mezelf op?
  • Hoe maak ik handig contact?
  • Hoe ontspan ik? En wat als ik boos ben?
  • En nog veel meer...