Hoe je gedachten je gevoel bepalen

12 februari 2015

Dat jij zelf kunt bepalen hoe je je voelt door anders te denken, is voor veel kinderen helemaal nieuw. Dat is ook de basis van de weerbaarheidstraining die ik geef in mijn praktijk: je gedachten veranderen in positieve, helpende gedachten en je daardoor goed voelen. In dit blog lees je alles over rode en groene gedachten.

Omdat ik in de trainingen merk dat kinderen hier veel aan hebben, deel ik dit graag met je.

Het ligt niet aan de situatie, maar aan je gedachten

Kinderen denken vaak dat ze zich door de situatie boos of verdrietig voelen. ‘Dat komt door haar dat ik boos ben’ of ‘De juf doet onaardig tegen mij en daarom word ik verdrietig’. Toch is het niet de gebeurtenis die ervoor zorgt dat je je rot voelt, maar wat je denkt op zo’n moment. Want dezelfde situatie kan voor verschillende gevoelens zorgen: het ene kind wordt blij van extra huiswerk, het andere kind wordt er zenuwachtig van.

Twee soorten gedachten

Hoe je over iets denkt, bepaalt dus hoe je je voelt. En vanuit wat je denkt en hoe je voelt, gedraag je je op een bepaalde manier. Er zijn twee soorten gedachten: rode en groene gedachten. Iedereen heeft allebei de gedachten.

Rode gedachten (negatief)

  • Niet-helpende, negatieve gedachten over jezelf.
  • Zorgen voor stress. Stress is niet alleen zenuwen, maar omvat alle ‘nare’ gevoelens: boosheid, angst, irritatie, verdriet, onzekerheid, zenuwen, etc.
  • Voorbeelden van rode gedachten: ‘Dat lukt mij niet’, ‘Ik kan dit niet’, ‘Andere kinderen vinden mij niet leuk’, ‘Het is altijd mijn schuld’.

Hoe voel je je als je denkt: ik kan het niet? Waarschijnlijk onzeker, zenuwachtig, gestresst.

Groene gedachten (positief)

  • Helpende, positieve gedachten over jezelf.
  • Zorgen ervoor dat je je ontspannen voelt.
  • Voorbeelden van Bikkelgedachten: ‘Ik ben goed zoals ik ben’, ‘Ik ben een doorzetter’, ‘Ik mag fouten maken, daar leer ik van’, ‘Anderen vinden het leuk om met mij om te gaan’.

Hoe voel je je als je denkt: het is me goed gelukt? Waarschijnlijk ontspannen, blij, trots.

Omzetten naar positieve gedachten

Als je weet welke gedachten zorgen voor je gevoel, kun je deze veranderen in positieve gedachten. Zodat je je goed voelt. Hoe je jouw kind positief leert denken, lees je hier.

Jeffrey veranderde zijn gedachten

Jeffrey (9 jaar) vindt korfbal erg leuk, maar ziet toch iedere keer op tegen de training. Hij is bang dat hij mis zal gooien. Het gevolg is dat hij steeds tegenstribbelt als hij naar training moet, terwijl hij het naderhand meestal wel leuk heeft gehad. Jeffrey heeft meegedaan aan de groepstraining 8-12 jaar en heeft hier geleerd om zijn rode gedachte ‘Ik zal wel weer mis gooien’ te veranderen in de groene gedachte: ‘Ik doe mijn best en als ik mis gooi, probeer ik het nog een keer’. Jeffrey is zelfverzekerder geworden en gaat met meer plezier naar de training.

Lees meer
Jouw kind ook meer zelfvertrouwen?

Merk je dat jouw kind regelmatig boos of verdrietig is en het moeilijk vindt om positief te denken? Dan is de weerbaarheidstraining kind 4-7 jaar of weerbaarheidstraining kind 8-12 jaar iets voor jouw kind. Of de individuele training Vrolijk als een Dolfijn.

Bel 085-4017182 of stuur een e-mail voor meer informatie.

Hoe je gedachten je gevoel bepalen
4.2 door 65

Leer jouw kind de baas te worden over zijn emotiesHelp jouw kind positief te denken
Volg ons op Facebook
Wij zijn Apetrots!

Contact

Heb je een vraag of wil je gratis kennismaken? Bel:

Hoe je gedachten je gevoel bepalen
4.2 door 65

085-4017182
Jouw kind ook Apetrots? Geef het op voor de training!
Jouw kind zelfverzekerd en weerbaar? Op maandag 12 november en donderdag 15 november start er een groepstraining voor 8-12 jaar! Je kind leert:
  • Hoe denk ik positief?
  • Wat wil ik zelf en wat voel ik?
  • Hoe kom ik voor mezelf op?
  • Hoe maak ik handig contact?
  • Hoe ontspan ik? En wat als ik boos ben?
  • En nog veel meer...