Hoe leer ik mijn kind rekening te houden met anderen?

29 oktober 2015

Houdt jouw kind weinig rekening met andere kinderen? Doet het alleen wat het zelf wilt? Kan jouw kind zich niet inleven in anderen? Om positief met andere kinderen om te gaan, is het nodig dat je kind rekening kan houden met anderen. Dit is een sociale vaardigheid die je kind nog moet leren. Lees in dit blog hoe je je kind hierbij helpt.

Hoe leert mijn kind rekening te houden met anderen?

Je kunnen inleven in de gevoelens en behoeften van de ander en hier rekening mee houden, leert je kind in het spelen met andere kinderen. Jonge kinderen zijn vooral bezig met ‘ik’. Peuters pakken bijvoorbeeld speelgoed af omdat ze het zelf willen hebben. Vanaf vier jaar krijgt je kind meer oog voor hoe andere kinderen zich voelen en ontdekt het dat andere kinderen ook iets willen. Vanaf zes jaar begrijpt je kind waarom een ander kind op een bepaalde manier reageert in een situatie.

Wat moet mijn kind kunnen om rekening te houden met anderen?

Om rekening te kunnen houden met anderen, is het nodig dat je kind zich kan inleven in de gevoelens en behoeften van andere kinderen. Hiervoor moet je kind:

  • Gevoelens van zichzelf begrijpen: inzicht in je eigen gevoel en duidelijk kunnen maken hoe je je voelt.
  • Gevoelens van andere kinderen begrijpen: zien hoe de ander zich voelt en hierop kunnen reageren.
  • Begrijpen dat je gedrag invloed heeft op hoe de ander zich voelt: snappen dat een klasgenoot niet met je wil spelen als je alleen doet wat jij wilt.
  • Begrijpen waarom een ander kind zo doet in een situatie: snappen dat een kind dat niet mag meedoen, hier verdrietig over is en boos wegloopt.

Kinderen die hier moeite mee hebben, hebben vaak problemen op sociaal gebied. Weinig vrienden, afgewezen worden, minder populair zijn.

Tips waarmee jouw kind leert rekening te houden met anderen

Wil je jouw kind helpen om zich meer in te leven in de behoeften en gevoelens van andere kinderen? Lees onderstaande tips:

  • Geef je kind inzicht in zijn eigen gevoel: benoem het gevoel dat je kind laat zien. Bijvoorbeeld: ‘Wat zie jij er vrolijk uit, heb je een leuke dag gehad?’ of ‘Ik zie dat je heel boos bent, je vindt het oneerlijk?’.
  • Leer je kind oog te hebben voor hoe de ander zich voelt. Vraag je kind hoe de ander zich voelt, bijvoorbeeld: ‘Hoe zou Thijs zich voelen toen jij zei dat hij niet mee mocht doen’. Je kunt ook benoemen wat jij ziet: ‘Thijs voelde zich boos, omdat jij zijn schep had afgepakt en hij nu niet meer kon scheppen’.
  • Laat je kind anderen helpen. Bijvoorbeeld op een verjaardag helpen met taart rondbrengen of thuis een klusje doen. Zo is je kind even gericht op de ander en leert het zich te verplaatsen in wat een ander fijn vindt.
  • Speel samen met je kind. Doe samen een spelletje waarbij je op je beurt moet wachten of vragen aan elkaar stelt. Of speel een fantasiespel waarbij jullie om de beurt bepalen hoe het spel gaat. Zo leert je kind in een veilige omgeving rekening te houden met de ideeën en behoeften van de ander.
  • Ga anderen observeren met je kind. Moet je ergens wachten of heeft je kind even niets te doen? Maak er een spelletje van: samen om de beurt raden hoe iemand zich voelt of wat hij denkt. Kijk bijvoorbeeld door het raam naar de mensen die je op straat ziet lopen en laat je kind iemand kiezen waarover hij gaat vertellen wat hij ziet.
  • Help je kind aan een positief zelfbeeld. Kinderen met zelfvertrouwen durven makkelijker hun eigen spel los te laten en mee te gaan in het idee van de ander. Kijk samen met je kind waar het goed in is, laat het zelf dingen oplossen en geef je kind regelmatig complimenten hoe het iets heeft aangepakt. Lees in dit blog meer tips voor een positief zelfbeeld.
  • Leer je kind complimentjes geven aan anderen: laat je kind ervaren hoe het is om een complimentje te krijgen en te geven. Complimentjes geven, helpt om op de ander te richten.
  • Nodig kinderen thuis om te spelen: in een veilige omgeving kun je kleine stapjes maken met het rekening houden met andere kinderen. Laat je kind iemand kiezen om thuis mee te spelen. Laat ze samen ideeën voor activiteiten opschrijven of tekenen. Doe deze in een schaal en laat de kinderen om de beurt een activiteit trekken. Zo leert je kind om ook dingen te doen die het niet zelf heeft gekozen.

Lees meer
Jouw kind meer rekening houden met anderen?

Misschien vindt je kind het lastig om rekening te houden met anderen, bijvoorbeeld omdat het onzeker is en zijn eigen ruimte wil beschermen. Of je kind mist de sociale vaardigheden om samen te spelen en te werken met andere kinderen. In de sova-training kind 4-7 jaar of sova-training 8-12 jaar of door Sociaal als een Bever kan je kind leren om voor zichzelf op te komen en het fijn te hebben met anderen.

Bel 085-4017182 en maak een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.

Hoe leer ik mijn kind rekening te houden met anderen?
4.4 door 60

Mijn kind is erg verlegenMijn kind liegt heel veel. Wat kan ik doen?
Volg ons op Facebook
Wij zijn Apetrots!

Contact

Heb je een vraag of wil je gratis kennismaken? Bel:

Hoe leer ik mijn kind rekening te houden met anderen?
4.4 door 60

085-4017182
Jouw kind ook Apetrots? Geef het op voor de training!
Jouw kind zelfverzekerd en weerbaar? Op maandag 12 november en donderdag 15 november start er een groepstraining voor 8-12 jaar! Je kind leert:
  • Hoe denk ik positief?
  • Wat wil ik zelf en wat voel ik?
  • Hoe kom ik voor mezelf op?
  • Hoe maak ik handig contact?
  • Hoe ontspan ik? En wat als ik boos ben?
  • En nog veel meer...