Zo durft jouw kind meer te zeggen

18 februari 2016

Is je kind verlegen als het in de belangstelling staat en durft het dan weinig te zeggen? Of vindt je kind het eng om iets te vragen aan een volwassene? Durft je kind niet zijn vinger in de klas op te steken? Waarschijnlijk voelt jouw kind zich bij vertrouwde mensen op zijn gemak en praat het dan makkelijk, terwijl het in andere situaties zichzelf haast niet durft te laten horen. Herken je dit bij je kind? Lees dan dit blog met tips om je kind te helpen meer te durven zeggen.

Mijn kind durft niet te praten, waar komt dit vandaan?

Ieder kind (en elke volwassene) wil er graag bij horen en leuk gevonden worden door anderen. En daar heeft het mee te maken dat je kind weinig durft te zeggen: je kind is bang om afgewezen of negatief beoordeeld te worden.

Natuurlijk speelt het karakter van je kind ook mee. Misschien treedt jouw kind niet zo makkelijk op de voorgrond en kijkt het eerst de kat uit de boom. Dat is ook niet erg. Het is wel belangrijk om in de gaten te houden in hoeverre je kind last heeft van sociale faalangst en of je kind wordt belemmert doordat het weinig zelfvertrouwen heeft.

Sociale faalangst bij je kind

Je kind kan namelijk last hebben van sociale faalangst: de angst dat anderen negatief over je denken. Dit zie je bij je kind in sociale situaties, zoals in de klas, op het plein, bij een verjaardag, in de winkel. Je kind kan denken: ‘Stel dat ze me uitlachen?’, ‘Straks zeg ik iets verkeerds’, ‘Ze vinden me vast raar’. Door deze niet-helpende gedachten lukt het je kind niet om sociaal handig te reageren en wordt de angst van je kind ook nog eens bevestigd.

Signalen sociale faalangst

Deze signalen kunnen je opvallen in bepaalde situaties bij je kind:

  • Je kind klapt dicht als iemand hem iets vraagt of als het een beurt krijgt in de klas.
  • Je kind vertelt geen dingen uit zichzelf in groepen of aan volwassen en zegt niets terug als een vreemde tegen hem praat.
  • Je kind kijkt anderen niet aan in situaties waar hij sociaal faalangstig is.
  • In de klas duikt je kind weg als er een beurt wordt gegeven.
  • Als de juf of meester naar je kind kijkt, zal je kind snel doen alsof het hard werkt om niet op te vallen.
  • Je kind durft geen vragen te stellen in bepaalde sociale situaties.
  • Je kind zoekt grotere groepen op, zodat hij niet opvalt.
  • Je kind weet niet te reageren op complimenten.
  • Je kind is gevoelig voor kritiek.

Welke signalen herken jij bij je kind?

Tips waarmee jij jouw kind kunt helpen om meer te durven zeggen

Het kan deels karakter zijn én je kind kan er ook in ontwikkelen om meer te durven. Lees hier een aantal tips waarmee jij je kind kunt helpen:

  • Geef je kind verantwoordelijkheden die het aankan. Laat je kind bijvoorbeeld een boodschapje doen, zelf iets bestellen, hapjes uitdelen op een verjaardag. Zo ervaart je kind dat sociale situaties heel goed kunnen gaan en krijgt het meer zelfvertrouwen. Meer tips om zelfvertrouwen te krijgen.
  • ‘Wat is het ergste wat kan gebeuren?’. Vraag dit aan je kind in situaties waarin het verlegen is of niet durft. Vraag door: ‘Hoe zou dat dan zijn?’, ‘Wat gebeurt er dan met jou?’. Je kind ontdekt dat er eigenlijk niet zoveel mis kan gaan. Dit moet echt uit je kind komen, van anderen neemt het dit niet aan. Vertel dus niet aan je kind waarom er niets aan de hand is, maar stel alleen vragen.
  • Heb begrip voor de angst van je kind. Pas als jij en je kind accepteren dat je kind soms verlegen of bang is en je kind dit ook mag voelen, kunnen jullie er iets aan veranderen. Vertel daarom dat je je kind begrijpt en dat het vast heel moeilijk is voor hem om voor een groep te staan, een beurt te krijgen, verlegen te zijn.
  • Vraag je kind naar helpende gedachten en acties. Vraag hoe je kind eerder moeilijke dingen heeft overwonnen en wat daarvan het geheim was. Bijvoorbeeld: ‘In welke situatie was je vroeger verlegen of bang en heb je dat nu niet meer?’, ‘Wat heb je toen gedaan wat hielp?’, ‘Wat kun je denken waardoor je het durft?’.
  • Oefen in kleine stapjes met meer durven zeggen of vragen. Doe dit eerst in situaties waarin je kind zich vertrouwd voelt, als jij erbij bent of op een verjaardag. Ga samen iets bestellen en laat je kind het woord doen. Of spreek af met de juf dat je kind eerst wat aan haar vraagt één-op-één. Als je kind merkt dat het meer dingen durft en dus meer zelfvertrouwen heeft, kun je het uitbreiden naar de moeilijkere situaties.
  • Laat merken wat je waardeert aan je kind. Misschien zeg je wel eens: ‘Waarom zeg je nou niet gewoon even hallo?’ als je kind geen gedag zegt. Zonder dat je het misschien wilt, laat je dan je afkeuring merken en voelt je kind dat het iets niet goed doet. Geef je kind daarom zelfvertrouwen door regelmatig te benoemen wat je leuk vindt aan je kind: dat je kind behulpzaam is, vaak vrolijk, gezellig met je kletst.
  • Heb vertrouwen in je kind. Als jij bang bent dat je kind niets weet te zeggen of afgewezen wordt, voelt je kind dit. Je kind heeft van jou als ouder het vertrouwen nodig dat je in hem gelooft dat hij het kan.
  • Laat zien wat jij wel eens spannend vindt in contact met anderen en hoe je daarmee omgaat. Jij bent een voorbeeld voor je kind en je kind leert onder meer door te kijken hoe anderen dingen aanpakken.

Lees meer
Meer zelfvertrouwen voor jouw kind?

Wil je dat je kind zich zelfverzekerder voelt en meer durft? Dan is de weerbaarheidstraining kind 4-7 jaar of weerbaarheidstraining kind 8-12 jaar iets voor jouw kind of het pakket Trots als een Pauw.

Bel 085-4017182 en maak een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek!

Zo durft jouw kind meer te zeggen
4.3 door 43

Poster: Voel jezelf goed door positief te denkenMijn kind pest anderen
Volg ons op Facebook
Wij zijn Apetrots!

Contact

Heb je een vraag of wil je gratis kennismaken? Bel:

Zo durft jouw kind meer te zeggen
4.3 door 43

085-4017182
Jouw kind ook Apetrots? Geef het op voor de training!
Jouw kind zelfverzekerd en weerbaar? Op maandag 12 november en donderdag 15 november start er een groepstraining voor 8-12 jaar! Je kind leert:
  • Hoe denk ik positief?
  • Wat wil ik zelf en wat voel ik?
  • Hoe kom ik voor mezelf op?
  • Hoe maak ik handig contact?
  • Hoe ontspan ik? En wat als ik boos ben?
  • En nog veel meer...