3 Redenen waarom een strafplek niet werkt

29 september 2016

Je kind luistert niet en je hebt al twee keer gewaarschuwd. Ja hoor, je kind gaat gewoon door en dus ben je er helemaal klaar mee: hij krijgt een time-out. ‘Ga maar nadenken over wat je gedaan hebt en als je weer normaal kan doen, mag je weer komen’. Maar hoe effectief is die time-out en wat bereik je er eigenlijk mee bij je kind? Je leest het in dit blog.

De time-out

Het strafstoeltje, de ‘stouthoek’ of de trap wordt nogal eens ingezet als time-out bij kinderen die ongewenst gedrag vertonen. Ook in opvoedprogramma’s is het een populair middel. Het werkt simpel: je waarschuwt je kind en als hij niet luistert, zet je hem op de strafplek. Vervolgens stel je de timer in op een aantal minuten, aansluitend bij zijn leeftijd. Als de ingestelde tijd voorbij is, haal je je kind van zijn plek en mag het na een ‘sorry mama’ weer komen.

Het gaat vaak niet zonder strijd

Helaas verloopt de time-out niet altijd even soepel. Je kind raakt overstuur en huilt, schreeuwt of gilt. Dat moet je dan ook nog negeren, want een haast onmogelijke opgave is. Of je kind blijft niet zitten en je belandt in een strijd van trap op, trap af, trap op, trap af, trap op.. In het meest positieve geval zit je kind braaf zijn tijd uit en zegt het ‘sorry’ om weer verder te kunnen gaan met spelen. En ondertussen ben jij moe en gefrustreerd van al het gedoe.

Hoe effectief is die strafplek nou eigenlijk?

Je zet je kind op een strafplek, omdat je wilt dat hij leert van zijn gedrag. Maar waarom moet je je kind toch steeds weer op die strafplek zetten? Blijkbaar leert het er niet zoveel van als je zou willen. Hoe komt dat?

  • Je kind voelt zich niet gezien in zijn behoeften, waardoor zijn gedrag juist erger wordt. Het gaat alleen maar lastiger gedrag vertonen om zijn behoeften aan jou duidelijk te maken.
  • Je kind vertoont vooral gewenst gedrag uit angst voor straf en leert daardoor niet om zelf te kiezen voor positief gedrag.
  • Je kind zit zijn tijd uit en denkt helemaal niet na over wat het fout heeft gedaan. Want jonge kinderen kunnen nog niet reflecteren op de gevolgen van hun gedrag.

Denk maar eens aan je eigen ervaringen dat je als kind voor straf op de gang of de trap moest. Hoe voelde je je toen? Ging je je daar beter van gedragen?

Gevolgen van de strafplek voor jou en je kind

Als je je kind apart zet, verbreek je tijdelijk het contact tussen jullie. Eigenlijk zeg je: ‘Je bent pas weer leuk als je doet wat ik wil’. Dit zorgt voor gevoelens van onzekerheid, angst en afwijzing bij je kind. Je kind wil er juist bij horen en zich geaccepteerd voelen. Ook geef je je kind de boodschap dat zijn emoties er niet mogen zijn, want hij moet ‘afkoelen’. Hierdoor leert hij niet om zijn emoties te reguleren.

En waarschijnlijk word jij er zelf ook niet heel blij van. Want meestal voel je je machteloos en gefrustreerd omdat je kind niet naar je luistert. Onbedoeld beland je in een machtsstrijd van wie de baas is in huis. Op zo’n moment raak je het contact met je kind even kwijt. De hele situatie kost een hoop energie. Liever heb je het fijn met je kind.

Alternatieven voor de strafplek

De tijd en energie die je kwijtraakt aan een time-out, kun je positiever besteden: van een lastig opvoedmoment een leermoment maken voor je kind. Hoe doe je dat? Bekijk hieronder de alternatieven voor als je kind moeilijk gedrag vertoont of even rustig moet worden:

  • Kijk naar de behoefte van je kind. Je kind is niet zomaar lastig, er zit een behoefte onder. Is je kind moe, teleurgesteld, onzeker? Vraag jezelf af wat de reden kan zijn dat je kind zo doet.
  • Heb aandacht voor je kind en benoem zijn gevoel. Dit zorgt er vaak al dat je kind zich gezien voelt en stopt met zijn gedrag. Lees hier meer.
  • Geef een ik-boodschap als je kind ongewenst gedrag vertoont en wees duidelijk in welk gedrag je wel verwacht van je kind. Lees hier hoe je dat aanpakt.
  • Knuffel je kind. Is je kind niet voor rede vatbaar en heeft praten geen zin? Neem je kind bij je op schoot, knuffel het of aai over zijn rug. Dit voelt misschien tegenstrijdig, alsof je je kind beloont voor ongewenst gedrag. Toch is dit niet zo. Je helpt je kind eerst om zijn emoties onder controle te krijgen en als hij rustig is, kun je er over praten.
  • Wil je kind niet knuffelen en niet praten? Laat je kind zelf tot rust komen, maar blijf bij hem en benoem dat je hem wilt helpen om zich weer fijner te voelen.
  • Als je kind wat ouder is (vanaf 6 jaar) kun je samen afspraken maken over hoe hij eerst rustig kan worden.
  • Als je je kind straf wilt geven, zet het dan op een plek bij jou in dezelfde ruimte.
  • Stel haalbare eisen aan je kind. Van een peuter kun je nog niet verwachten dat hij lief gaat spelen en zijn speelgoed deelt. Verdiep je in zijn ontwikkeling, zo begrijp je waar bepaald gedrag vandaan komt.
  • Luister naar je eigen behoeften en loop even weg om eerst zelf tot rust te komen.

Lees meer
Maak gratis kennis

Wil jij graag situaties bespreken die je lastig vindt in de opvoeding van je kind? Kies voor het Ouderpakket, dit kan ook op afstand via Skype.

Bel 085-4017182 of stuur een e-mail voor een gratis kennismakingsgesprek.

3 Redenen waarom een strafplek niet werkt
4.4 door 63

Poster: Sociaal-emotionele ontwikkeling 4-6 jaarMijn kind doet andere kinderen pijn
Volg ons op Facebook
Wij zijn Apetrots!

Contact

Heb je een vraag of wil je gratis kennismaken? Bel:

3 Redenen waarom een strafplek niet werkt
4.4 door 63

085-4017182
Jouw kind ook Apetrots? Geef het op voor de training!
Jouw kind zelfverzekerd en weerbaar? Op maandag 12 november en donderdag 15 november start er een groepstraining voor 8-12 jaar! Je kind leert:
  • Hoe denk ik positief?
  • Wat wil ik zelf en wat voel ik?
  • Hoe kom ik voor mezelf op?
  • Hoe maak ik handig contact?
  • Hoe ontspan ik? En wat als ik boos ben?
  • En nog veel meer...