Mijn kind kan niet slapen

17 maart 2017

Ligt jouw kind ’s avonds lang wakker? Komt het steeds uit bed? Wil het niet alleen slapen? Veel kinderen hebben moeite om lekker te gaan slapen. Hoe komt dit en wat kun je er aan doen?

Oorzaken niet kunnen slapen

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor je kind moeilijk in slaap komt:

  • Je kind is niet moe genoeg. Lees hier hoeveel slaap je kind nodig heeft.
  • Je kind is bang om alleen te slapen in zijn eigen bed.
  • De omgeving om te slapen is niet prettig genoeg voor je kind (te licht, teveel lawaai, te koud of te warm).
  • Je kind ligt te piekeren. Het maakt zich zorgen over dingen die zijn gebeurd of dingen die nog gaan komen.
  • Je kind heeft overdag teveel prikkels gehad en is nog niet voldoende tot rust gekomen.
  • Je kind zet het niet kunnen slapen in (onbewust) als middel om iets gedaan te krijgen van zijn ouders, zoals extra aandacht of structuur/grenzen.

Mijn kind wordt ’s nachts wakker

Het kan natuurlijk ook dat je kind lekker inslaapt, maar ’s nachts ineens wakker wordt. Bijvoorbeeld omdat het eng gedroomd heeft of moet plassen. Je kind kan dan bang zijn om alleen te slapen in zijn bed. Het kan naar je toekomen en bij jou in bed kruipen.

Waarom goed slapen zo belangrijk is

Door te slapen, herstelt je lichaam en reorganiseert het zichzelf. Er gebeurt van alles in je lichaam als je slaapt: je cellen worden hersteld, je energie aangevuld, je herinneringen verwerkt, je gezondheid verbeterd. Goed slapen, zorgt er dus voor dat je je vrolijker voelt. Volwassenen hebben elke dag tussen de 7,5 en 9 uur slaap nodig, bij kinderen is dit meer. Lees hier hoeveel slaap kinderen nodig hebben.

Tips waardoor jouw kind lekker gaat slapen

Naast een vast slaapritueel en vaste bedtijd, zijn er nog een aantal dingen die je kunt doen om je kind lekker te laten slapen:

  • Zorg voor een fijne slaapomgeving: donker genoeg, prettige temperatuur (16-20 graden), voldoende rust, geborgen plekje.
  • Laat je kind ontspannen zijn bed in gaan: doe iets rustigs voordat je kind naar bed gaan, intensieve beweging stimuleert de alertheid. Lees bijvoorbeeld een fantasieverhaal, doe een ontspanningsoefening, geef een massage in bed.
  • Laat je kind aan een fijne herinnering denken. Fantaseer samen, als je kind in bed ligt om te gaan slapen, over een fijne plek waar jullie wel eens geweest zijn. Bijvoorbeeld op vakantie, het strand, de bergen, een feestje.
  • Sluit samen positief de dag af. Dit kan bijvoorbeeld met Slaapklets. Met dit boekje kan je kind zijn hoofd leegmaken en op een fijne manier de dag loslaten om te gaan slapen.
  • Hang een leuke poster op. Een poster van een lievelingsdier of favoriete superheld kan rust geven. Ook foto’s van momenten die kind leuk vond, zoals de vakantie of een dagje weg, kunnen helpen ontspannen.
  • Denk aan wat je wilt dromen. Wordt je kind ’s nachts wakker van een enge droom? Laat je kind denken aan waar het graag over zou willen dromen, bijvoorbeeld een heel bijzonder kasteel of mooi eiland. Vaak droom je hier dan ook echt over.
  • Maak een piekerdoosje als je kind vaak piekert: denkt je kind veel aan dingen die zijn gebeurd of staan te gebeuren? Sommige dingen kun je nu niet veranderen en moet je even parkeren. Schrijf ze op en stop ze in een doosje met het deksel erop.
  • Neem een piekerkwartiertje. Soms is het nodig om even stil te staan bij de zorgen die je kind heeft. Bespreek waar je kind zich allemaal zorgen over maakt, wat is het ergste wat kan gebeuren? Doe dit niet langer dan een kwartier. Als je kind hierdoor juist meer gaat piekeren, kun je beter een ander moment op de dag kiezen voor het piekerkwartiertje.
  • Wake-up light. Met een wake-up light laat je het licht langzaam doven, waardoor je kind op een natuurlijke manier overgaat van de dag (het licht) naar de nacht (het donker). Je kunt bijvoorbeeld instellen dat in 10 minuten de lamp langzaam uitgaat, het wordt dan geleidelijk aan donker. Dit helpt om goed in slaap te vallen.

Als je kind moeite heeft om in te slapen, dan kan het helpen om het boek te lezen: Wat kun je doen als niet durft te gaan slapen (vanaf 7 jaar). Hierin vind je allerlei tips en oefeningen om makkelijker te gaan slapen.

Lees meer
Hulp bij slaapproblemen

Heeft jouw kind moeite met slapen en wil je graag dit beter gaat? Dan is het Ouderpakket iets voor jou of de individuele training Vrolijk als een Dolfijn iets voor jouw kind.

Bel 085-4017182 of stuur een e-mail voor meer informatie.

Mijn kind kan niet slapen
4.5 (90%) 2 stem(men)

Email this to someonePin on PinterestShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter
Mijn kind is te liefMijn kind denkt negatief
Nú ook op Facebook!
Ervaringen

Bel gratis

Heb je een vraag of wil je gratis kennismaken? Bel mij op:


085-4017182
Of stuur een e-mail
Jouw kind ook Apetrots? Geef het op voor de training!
A.s. maandag 15 mei start de laatste groepstraining 8-12 jaar van dit schooljaar en er is nog één plek! Je kind leert:
  • Hoe denk ik positief?
  • Hoe reageer ik op kritiek?
  • Wat wil ik zelf en wat voel ik?
  • Hoe kom ik voor mezelf op?
  • Hoe ontspan ik? En wat als ik boos ben?
  • En nog veel meer...